Stertman Motorsport - optimering med verklig ingenjörskompetens
Motoroptimering är ingen gissningslek. För oss handlar det om att skapa hållbar prestanda baserad på fakta, inte bara ett högt tal på ett papper.
Varje bil är unik – därför arbetar vi med individuell kalibrering, omfattande testning och full transparens gentemot kunden.
En lyckad optimering handlar inte bara om att höja siffror på papper.
Det handlar om att skapa hållbar prestanda i verklig körning – med full kontroll på värme, bränsle, tändning och driftsäkerhet. Det är precis det vi på Stertman Motorsport har specialiserat oss på. Hos oss sker varje optimering under ledning av Mattias Stertman, en av de mest erfarna teknikerna i Europa på original motorstyrning för moderna styrsystem från Volkswagen AG, BMW, Porsche m.fl.Han arbetar uteslutande i WINOLS och utvecklar varje kundbil individuellt baserat på loggdata och mätbar analys, aldrig med standardfiler.
Så här arbetar vi – steg för steg
1) Verifiering i verklig körning
Vi börjar alltid på väg.
Här upptäcks brister som aldrig syns på tomgång eller under lätt last.
Alla bilar provkörs innan optimering:
- Felkodsläsning och felsökningsbedömning
- Loggning av tändning, knack, laddtryck, lambda, bränsletryck, insugstemp, EGT m.m. -Genomgång av felkoder och symptom under belastning
- Prestandamätning före optimering (100–150 och/eller 100–200 km/h – alternativt 80–120 på svagare fordon)
Minst halv tank är ett krav, då provkörning och verklig belastning är en del av vårt säkerhetsarbete.
Brist på bränsle → stopp i arbetet och extra kostnad för kunden, inklusive arbetstid och bränsle.
Om bilen visar tecken på slitage eller dolda problem stoppar vi och kontaktar kunden.
Vi optimerar aldrig en motor som inte är i skick för det. Vi chans-tunar aldrig.
2) Individuell mappning i vår Mustang Dyno AWD150
Bilen körs på vår Mustang Dyno AWD150 (ej möjligt med dubbdäck).
Här justerar vi ett styrsystem, inte bara en fil:
- ECU (motorstyrning)
-TCU (växellådsstyrning), när relevant
- Mustang AWD150 (4WD) rullande landsväg med simulerad väglast
- Individuell justering i WINOLS
- Skrivning och kommunikation med professionella verktyg:
bFlash, CMD, AlienTech/KESS/KTAG, Magic Motorsport, FEMTOOL m.fl.
- Loggning med externa motorsportverktyg (inte bara vad styrsystemet själv rapporterar)
Vi skriver om bilens styrsystem – vi tankar inte in någon generisk fil.
Om bilen inte klarar önskad effekt (t.ex. spridare eller laddluftläckage begränsar), pausar vi direkt och diskuterar åtgärder med kunden.
Vi mappar alltid bilen på riktigt, vi tankar inte in någon färdig "köpt steg 1/2/3-fil".
3) Säkerställning i hög fart
Effekten ska inte bara finnas på papper den ska fungera på vägen.
Efter mappning verifieras effektökningen i verklig körning:
- Finjustering vid behov (mittmotor- och svansmotorbilar som Porsche, McLaren, Lamborghini m.fl. justeras ibland ytterligare då aerodynamik och kylning förändras i hög fart
– något en dyno aldrig fullt ut kan simulera) - Nya accelerationstester före leverans - Loggning av alla viktiga motorparametrar
- Finjustering på väg vid behov
Vi lämnar aldrig ut en bil som vi inte är helt trygga med.
Om mer tid krävs än bokat återställs bilen till original och ny tid bokas, eller så lämnas bilen kvar tills vi kan fortsätta.
Det sker alltid i dialog med kunden.
Custom-mapping för användningsområde
Vi anpassar optimeringen efter hur bilen ska användas:
Bana / trackday
- Fokus på termisk stabilitet Mindre peak
– mer uthållighet
- Hellre 400 hk i 20 minuter än 420 hk i 2 minuter
- Jämnare effektkurva
- Högre hållbarhet vid repetitiva varv
Gata
- Hög respons i vardagsfart
- Effekt när du verkligen behöver den
- Smidigare körbarhet i vardagen
Effekt enligt önskemål
Vi sänker effekten om kunden vill värna livslängden – men ger aldrig mer än motorn klarar säkert.
Om en kund t.ex. vill begränsa en RS6 C8 steg 2 till 700 hk i stället för 760+ hk gör vi det men vi levererar aldrig mer effekt än vad bilen klarar.
Hållbarhet går alltid först.
Tillval – Effektmätning före & efter
För dig som vill ha bevis på utvecklingen (utöver accelerationstiderna).
Vid optimering kan du välja:
-Effektmätning före & efter
Pris: 2000 kr inkl. moms
Märken vi arbetar med, exklusivt med och med bred kunskap
Följande märken är dem vi arbetar uteslutande med:
Abarth, Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, SEAT, Škoda och Volkswagen.
Varför välja Stertman?
- All mjukvara utvecklas in-house av Mattias Stertman
- Dokumenterat kunnande från verkliga tävlingsmiljöer under många år
- Fokus på driftsäkerhet före marknadsföringssiffror
- Varje bil behandlas individuellt
Det handlar om ansvar
Optimering förändrar bilens driftförutsättningar.
Därför tar vi arbetet på största allvar tekniskt, juridiskt och etiskt.
Vi ser varje bil som om den vore vår egen.
Vi levererar alltid verifierad prestanda.