Bra att känna till inför ditt verkstadsbesök
När du lämnar in din bil hos oss vill vi att allt ska gå så smidigt och tydligt som möjligt. Här följer våra riktlinjer och rutiner enligt branschpraxis och Konsumentverkets rekommendationer.

Verkstadens åtaganden
- Vi lämnar alltid skriftlig prisuppgift om arbetet beräknas kosta 5 000 kr (inkl. moms) eller mer.

-Om uppdraget är oklart och ett fast pris inte kan ges, informerar vi om ett ungefärligt pris eller högsta pris.

- Vi avråder alltid från reparation om den inte bedöms vara till nytta för dig som kund, eller om kostnaden överstiger hälften av bilens marknadsvärde.

- Vi kontaktar dig om tilläggsarbete uppstår. Om vi inte får tag i dig inom rimlig tid kan mindre tilläggsarbeten utföras om de är nödvändiga och priset lågt.

- Verkstaden har rätt till ett skäligt pristillägg, dock högst 15 % av ursprungspriset eller max 5 000 kr (inkl. moms). Har du angivit ett högsta pris får det inte överskridas.

Inför inlämning
För att vi ska kunna ta hand om bilen på bästa sätt ber vi dig att:
- tömma bilen på personliga tillhörigheter

- ta med låsnyckel till eventuella hjulbultar

- ta med serviceboken vid service

- se till att bilen har minst halv tank, så att provkörning kan genomföras

-lämna bilen i ett rimligt rent skick, både invändigt och utvändigt

Tänk på det som att ”borsta tänderna innan tandläkaren” – vi behöver kunna arbeta runt bilen, se detaljer och lyfta den utan risk för smuts, skräp eller lösa föremål.
Det handlar inte om att bilen måste vara nytvättad, men att den inte är full av lera, påsar, lösa saker i kupén med mera.

Bilen ska ha gällande försäkring som täcker eventuella skador vid provkörning.
Vår verkstadsförsäkring täcker inte kunders fordon, men vi står för eventuell självrisk upp till 12 500 kr (inkl. moms) om en skada mot förmodan skulle inträffa vid provkörning.

Avbokning och uteblivet besök
Om du inte kan komma på din bokade tid, avboka senast en arbetsdag före besöket (exempel: bokad måndag avbokas senast torsdag morgon veckan innan). Uteblivet eller sent avbokat besök debiteras med 1 800 kr inkl. moms. Avbokningen är giltig först när vi bekräftat den via e-post.

Fordon som lämnas eller hämtas
- Om en bil lämnas in utan uppdrag (t.ex. via bärgare) måste reparationsuppdrag lämnas inom fyra arbetsdagar. Därefter debiteras förvaringsavgift 500 kr/dag inkl. moms från dag fem.

- Efter avslutat arbete ska bilen hämtas enligt överenskommen leveransdag. Om bilen inte hämtas i tid debiteras förvaringsavgift 500 kr/dag inkl. moms.

Ansvar och försäkring
Verkstaden har förvaringsansvar när bilen står på vår anvisade plats och nycklarna har överlämnats. Vi ansvarar dock inte för händelser utanför vår kontroll, exempelvis om en annan kund kör på bilen eller om den blir stulen på parkering utanför verkstaden.
Vid smitningsolycka görs polisanmälan av bilägaren.

Verkstadens ansvar upphör när bilen hämtats och nycklarna överlämnats, eller när bilen – på kundens begäran – placerats på en överenskommen plats.

Tvister
Vid tvist rekommenderar vi att du i första hand kontaktar:
- Konsumentvägledaren i din kommun

- Allmänna reklamationsnämnden (ARN)


Mer information finns på Konsumentverkets webbplats under ”Verkstadens reparationsvillkor” och Konsumenttjänstlagen (KtjL).

Den här webbplatsen använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på vår webbplats, läs mer om Cookies på www.stertman.se HÄR.